Foto: X Edmontonu Oilers
8. července 20:37
Jiří LacinaŘíká se, že v tuzemské extralize je ekonomicky nejlepší hrát finále a pak ho ... prohrát. Přiznal to nejeden generální manažer. Sklidíte tučné tržby za vstupné, ale hráčům pak nemusíte vyplácet bonusy za vítězství. Také v NHL se letos raduje poražený. Aspoň ekonomicky.
Panteři z Floridy sice slaví se Stanley Cupem nad hlavou, ovšem v Kanadě prožívali fanoušci hokej mnohem víc. McDavidovi to asi bude málo, ale finálová jízda Oilers rozžhavila ekonomiku města nevídaným způsobem. Dopad na HDP byl vyčíslen ve stovkách milionů.
Každé kolo přineslo svoje, nicméně finále „vystřelilo příjmy do stratosféry,“ abychom citovali Edmonton Journal doslova. Tvrdí to ekonomická studie na základě průzkumů a dat společností Explore Edmonton a Oilers Entertainment Group. Podle ní rozpumpoval hokej místní HDP po třech kolech asi o 179 milionů dolarů. Čtvrté kolo pak přineslo další víc než polovinu z této částky. Dohromady cca 280 mil. dolarů.
Hlavně sedmé finále vyšponovalo atmosféru do vesmíru. Psali jsme o cenách lístků na šesté finále v Edmontonu. Byly rekordní. Sedmý rozhodující duel se hrál na Floridě, nicméně na veřejných místech ho sledoval celý Edmonton.
„Asi nejšílenější je, když vidíte lidí stát venku celou noc,“ říká Cindy Medynski z Explore Edmonton. „Pro celé město je to po ekonomické stránce ohromná věc.“
Oslíčku, otřes se
Oilers si vedou ekonomicky skvěle. Podle Forbesu byl Edmonton v loňské sezoně s Torontem nejziskovější organizací v NHL. Nezaměňovat prosím s absolutní hodnotou klubu. Pokud bude Edmonton generovat takové zisky pravidelně, poroste i jeho tržní hodnota.
Loni se dostali Oilers a Maple Leafs se ziskem před zdaněním jako jediní přes 120 milionů. Nikdo v NHL nevydělal podle Forbesu víc. Kolik to, proboha, bude letos, po započtení obřích tržeb z finálové série? Přičtěte merchandising (prodej suvenýrů). Přičtěte rekordní televizní sledovanost, s níž se chlubil po skončení série oficiální server nhl.com.
Vydělala celá liga a vydělají i Oilers, jejichž příjmy jdou v posledních sezonách strmě nahoru. Viz tabulka. (Revenue jsou hrubé příjmy, operating income zisk po odečtení nákladů.) Účetní závěrka za letošní ročník je samozřejmě ještě v nedohlednu, ale do ekonomické historie klubu se vzdor finálové porážce zapíše tenhle rok tím nejzlatějším písmem.
Stejně tak u řady místních podnikatelů. Z hokejového šílenství vytěžily veškeré služby, restaurace, hotely, obchody, taxíky... Už během prvního kola hlásily nárůst tržeb o 63 %. Ve druhém kole o 80 %. Proti Floridě to bylo o 150 %.
Vyhrát může jen jeden. Vydělávat můžou všichni. Je skvělé vidět NHL zase v dobré ekonomické kondici. Hokejisté překonávají platy z období před výlukou 2004/2005 (Jaromír Jágr bral 11 mil. dolarů), aniž by organizace strádaly jako tehdy. Žádný klub nebyl v loňské sezoně ve ztrátě a konkrétně Edmonton se stává vzorovou organizací pro ostatní.
ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz